Instagram houdt jou graag op Instagram (jawel, verrassend 😁). Lezers verwijzen naar je website met een klikbare link lukt dan ook niet in een bericht. Je kunt wel verwijzen naar de link in bio (in je profiel), maar daar kun je maar één URL kwijt. Terwijl die link van vorige week naar dat ene interessante artikel ook nog steeds belangrijk is! Hier is natuurlijk een oplossing voor. En ik verklap alvast, dat is niet Linktree of Link.bio of iets dergelijks.
Want 9 van de 10 keer wil je als ondernemer je lezers en volgers naar je eigen website laten gaan. En het is zonde als je dat via een andere partij laat gaan, en jouw website niet de directe kliks krijgt.
Je eigen link in bio
Maak daarom je eigen Instagram link in bio. Gewoon een landingspagina op je eigen website. Je vindt die van mij bijvoorbeeld hier. Zeker als je een WordPress website hebt, die ook al helemaal is ingericht volgens jouw branding, is dat helemaal niet zo moeilijk. Niet moeilijker dan het aanmaken van een account en linkpagina in Linktree, Linkin.bio of een ander alternatief. Later in dit artikel leg ik uit hoe je je eigen aangepaste link in bio voor Instagram maakt. Maar eerst nog even de redenen waarom dat zo belangrijk is.
1. Je blijft helemaal in je branding
Je website is al helemaal ingesteld op jouw kleuren, illustraties, lettertypen, e.d. Bij veel apps en programma’s van derden, zeker als je gebruik maakt van de gratis versie, heb je daarin beperkte keuzes. De kans dat ze afwijken van jouw branding is vrij groot. En dat is toch jammer. Zeker als je een alternatief hebt. Dat je ook nog eens niets extra kost. Je website heb namelijk je toch al.
2. Je haalt een tussenstap weg
Je volgers en wellicht toekomstige klanten moeten een stap extra zetten in hun klantreis, die er gewoonweg niet hoeft te zijn. Dit wil je daarom ook niet. Je wilt de weg tussen je leren kennen en bij je kopen zo kort en makkelijk mogelijk maken voor je potentiële klanten. Onnodige stappen kunnen ervoor zorgen dat ze afhaken.
3. Beter voor SEO
Het weghalen van de tussenstap is niet alleen fijn voor je volgers/lezers en hun customer journey, maar ook voor SEO redenen. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimalization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Het is een verzamelnaam voor alle processen die de organische (is niet-betaalde) vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseren. De werkzaamheden die je doet om hoger in de zoekresultaten van de zoekmachine (Google, Yahoo, Bing, Ecosia, e.d.) te komen dus.
Je wilt met je website zo goed mogelijk vindbaar worden voor Google. Wanneer je meer kliks op je website krijgt via social media, krijg je meer waarde van Google toegeschreven als die kliks van goede accounts komen. Wanneer Linktree, of een alternatief daarvan, ertussen zit, geef je ze al jouw bezoekers cadeau.
Met apps van derden raak je ook informatie kwijt. De bezoekers gaan van Instagram naar Linktree. Die bezoekers zie je niet terug in jouw Google Analytics (of een alternatief zoals Fairanalytics). Pas als ze doorklikken op een van de links in Linktree zie je dat terug in jouw statistieken. Waarbij je dus niet weet hoe vaak er níet wordt doorgeklikt.
Met een landingspagina op je eigen website krijg je dit inzicht wel in hoeveel bezoekers en wanneer je via Instagram binnenkrijgt, en wat ze doen, of juist niet. Via een derde partij blijft de informatie daar hangen en krijg je die meestal niet (tenzij je een betaald account hebt).
Je eigen link in bio maken met WordPress
In WordPress kun je vrij gemakkelijk je eigen link in bio pagina maken. Dit doe je door een nieuwe pagina aan te maken via Pagina’s -> nieuwe pagina. Vervolgens zet je de template op “Blank Page”. Dit zorgt ervoor dat de pagina een landingspagina wordt, waar bezoekers alleen kunnen doen wat jij ze voorschotelt en ze niet afgeleid worden door het menu en andere zaken in de header en footer. Geef de pagina een duidelijke naam (in de slug), zoals bijvoorbeeld /linkinbio of /links.
Welke stappen je vervolgens moet zetten, is een beetje afhankelijk van het thema van je website (blockeditor of Full Site Editing) en of je werkt met een pagebuilder, zoals Divi en Elementor. Maar wat je in ieder geval maakt, is een hele korte introductie, wie je bent, wat je doet en voor wie, zoals in je bio van Instagram. Een soort welkomstbericht. Fijn dat je hier bent. Daarna maak je een aantal knoppen aan voor de links waarnaar je de lezers wilt verwijzen. Dit kunnen pagina’s op je website zijn, maar ook directe links naar artikelen in je blog of externe links naar je agenda bijvoorbeeld. De knoppen zullen automatisch vormgegeven worden zoals dit is ingesteld in je thema, en dus als het goed is ook direct jouw brandingkleur(en) bevatten.
En dat is het eigenlijk. Het enige dat je nog moet doen, nadat je de pagina hebt gepubliceerd, is de link naar de pagina (dus bijvoorbeeld https://www.jouwpagina.nl/linkinbio) plaatsen in je bio van Instagram. Deze link kun je daar voor lange tijd laten staan, want steeds als je een nieuwe link wilt delen met je volgers, pas je de landingspagina op je website aan, waar die link naar verwijst.
Ik hoop dat ik je met deze blog heb kunnen inspireren naar een mooie eigen landingspagina.
Wanneer je nu denkt “Ja, ik wil heel graag mijn eigen link in bio pagina op mijn website…, maar ik weet toch niet zo goed hoe”, klik hier en neem contact met mij op.